۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۵۳

خوانندگی وحید تاج در مقامی ناآشنا برای ایرانیان

خوانندگی وحید تاج در مقامی ناآشنا برای ایرانیان

نشست خبری کنسرت «مهربانی» به سرپرستی و آهنگسازی سلمان سالک و خوانندگی وحید تاج در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سلمان سالک آهنگساز و سرپرست گروه مهربانی در ابتدای این نشست خبری گفت: این کنسرت مانند کنسرت های همیشگی موسیقی ایرانی در 2 بخش برگزار می شود که بخش اول در آواز دشتی و اجرای چند تصنیف از اشعار هوشنگ ابتهاج و محمدرضا شفیعی کدکنی است. بخش دوم نیز اختصاص به یکی از مقام های قدیمی موسیقی ایرانی به نام «بوسلیک» است که قبلا نام این مقام در گوشه های 7 دستگاه موسیقی نامش به زبان می آید، اما تلاش کردیم با نمایشی متفاوت از این مقام آن را به عنوان یک شبه دستگاه معرفی کنیم.

وی ادامه داد: این مقام موسیقایی در کشورهای دیگر نیز به صورت جزیی وجود دارد اما شکل دستگاهی آن تاکنون در کشورمان معرفی نشده است. به همین جهت ما در بخش دوم کنسرت خود تلاش کردیم تا با اجرایی از اشعار سیمین بهبهانی و نیما یوشیج فضای مورد پسند موسیقایی را به مخاطبان خود ارائه دهیم. فضای ملودیکی که برای مخاطبان ایرانی آشناست اما چون تاکنون به شیوه دستگاهی اجرا نشده، می تواند کنسرت متفاوتی باشد.

سالک در بخش دیگری از صحبتهای خود یادآور شد: ما همانطور که در دستگاه ماهور چندین مقام متفاوت داریم، سعی کردیم با نمایش این مقام موسیقایی به عنوان یک شبه دستگاه کاری کنیم که مخاطبان عام موسیقی نیز از این فضا لذت ببرد. البته شاید بخشی از موسیقی دستگاهی ما طوری طراحی شده باشد که مخاطب عام چندان ارتباطی برقرار نمی کند اما موسیقی نواحی و موسیقی مقامی ما طوری طراحی شده اند که قابلیت ارتباط بهتری با مخاطب دارد که مقام « بوسلیک» نیز جزوی از همان مقام هاست. به نظر من می تواند این مقام برای مخاطب ساکن کشورهای آمریکای لاتین نیز جذاب باشد. در واقع این مقام موسیقایی که ما در این کنسرت از آن استفاده می کنیم یک مقام موسیقایی ویژه ایران نیست بلکه یک مقام فرا ملی است که می تواند تعداد زیادی هم مخاطب داشته باشد.

این نوازنده در این نشست خبری از انتشار آلبوم جدید گروه «مهربانی» بعد از تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: در این آلبوم موسیقایی غیر از حضور نوازندگان همیشگی گروه «مهربانی» اردشیر کامکار و سیامک جهانگیری به عنوان نوازنده در کنار ما حضور دارند که امیدوارم با توجه به تلاش فراوانی که برای تولید این آلبوم انجام گرفته بتواند مورد استقبال اهالی موسیقی نیز قرار گیرد.

وحید تاج خواننده این کنسرت موسیقایی نیز در این نشست خبری گفت: با اینکه ملودی بخش دوم این کنسرت برای بسیاری می تواند آشنا باشد اما من تا به حال کمتر شاهد اجرای آوازی در این مقام موسیقایی بوده ام که بتواند به طور مستمر آن را به مخاطب خود معرفی کند. این شیوه شاید به لحاظ آوازی اجرای سختی داشته باشد اما با توجه به اینکه فرم متداولی در خوانندگی موسیقی ایرانی نیست برای من تجربه خوبی بود و امیدوارم برای مخاطبان نیز قابل توجه باشد.

این خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه نتیجه این شکل اجرایی را باید بعد از اجرای کنسرت ببینیم، یادآور شد: ما جدای از اجرای تصانیف مختلفی که برای این کنسرت مد نظر قرار دادیم سعی کردیم به مقوله آواز نیز توجه ویژه ای داشته باشیم چراکه در کنسرت های بین المللی که با این گروه در کشورهای خارجی داشتیم، متوجه شدیم علیرغم سلیقه مخاطب ایرانی که بیشتر به سمت اجرای تصانیف است آواز در درجه مهم تری قرار دارد. پس ما هم دوست داشتیم بینیم این تجربه در ایران چگونه خواهد بود.

کنسرت «مهربانی» به سرپرستی سلمان سالک و خوانندگی وحید تاج و تهیه کنندگی عاصمه میرفندرسکی پنجشنبه 8 اسفندماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می شود.

 

 

کد خبر 2242180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha